Transportul aerian în Bucovina și Basarabia interbelică


Cetatea Albă.  linii

Prima linie aeriană națională din România a fost înființată în anul 1920 , sub denumirea CFRNA – (Compania Franco–Română de Navigație Aeriană cu capital românesc.).  În anul 1919, în tipul discuțiilor premergătoare Tratatului de pace de la Trianon, ministrul român Nicolae Titulescu, discutând cu reprezentantul Franței însărcinat cu dezarmarea, i-a propus crearea unei companii aeriene comune destinată transportului poștal. Compania aeriană a folosit 15 avioane Potez, franceze, construite pentru transport pasageri și servicii de poștă între Paris și București, și în alte câteva orașe din Europa Centrală.

Linii aeriene

Linii aeriene.

În anul 1925, orașul Galați a devenit prima destinație internă românească pentru linia aeriană, în urma unui experiment care a durat 62 de zile, pentru a se verifica rentabilitatea liniei. Pe timpul experimentului linia a fost deservită de avioane Potez XV și de piloți militari aflați sub comanda Direcției Aviației Civile, subordonate Ministerului de Război.

Cernauti.Orasul Cernauti.Aeroportul.1936

Aerogara Cernăuți.

Anul următor, în 24 iunie, are loc prima cursă internă oficială a CIDNA (Compania Internațională de Navigație Aeriană), noua denumire a CFRNA, pe ruta București – Galați – Iași – Chișinău.

Cetatea Albă.  a

Aeroportul Cetatea Albă.

În anul 1930, Direcția Aviației Civile din România a dezvoltat un proiect de legături aeriene între București și centrele regionale din România, inclusiv Bucovina și Basarabia, și pentru a fi în măsură,  să se ajungă în orice colţ al provinciilor, dus-întors, într-o zi.

Cernauti Aerogara Faţada spre oraş.

Aerogara Cernăuți.

Spre exemplu pentru a promova această idee a transportului aerian, în rândul locuitorilor, Autoritatea Aeronautică Civilă Română a echipat un avion special de propagandă, și în 28 octombrie 1930, aeronava a decolat de la București zburând în Bucovina și Basarabia unde a vizitat orașele Cernăuți, Hotin, Bălți, Orhei, Tighina, Cahul, Bolgrad, Cetatea Alba și Ismail, unul din scopuri fiind și acela de a alege terenurile pentru aeroporturi. Rezultatele au fost peste asteptari, autoritățile civile, militare, și inclusiv populația, salutând cu entuziasm ideea.

Anunț miting la Ismail

Anunț pentru mitingul aviatic de la Ismail.

Anual, pe fiecare rută urmau să fie efectuate 240 de curse complete. Se preconiza construcţia a două aeroporturi/hangare în punctele extreme ale Basarabiei, la Hotin şi Cetatea Albă.

Cetatea Albă. Plasa Liman. Oraşul Cetatea Albă. Aeroportul

Aerogara Cetatea Albă.

La Cetatea Albă, clădirea aeroportului a fost realizată în stilul românesc Modernist și a fost construită în partea de vest a orașului de-a lungul drumului spre Monași nu departe de satul Turlachi,  inaugurată în anul 1935, proiect al arhitectului român Constantin Dragu. Printre proiectele sale – aeroportul din Balcic (1933) și aeroportul din Cernăuți (1933).

Cernauti Holul aerogarii

Holul aerogării Cernăuți.

În anul 1930, compania a adoptat numele LARES, adică Liniile Aeriene Române Exploatate de Stat, și a funcționat între anii 1930 și 1937. Între anii 1937 și 1946, compania a fost redenumită în Liniile Aeriene Române Exploatate cu Statul. Prin noua denumire se arăta prezența acționarilor privați în noua companie.

Ismail aerogara

Aerogara Ismail.

Înainte de fuziune LARES opera două rute:

  •       București – Turnu Măgurele, și
  •       București – Galați – Ismail – Cetatea Albă – Chișinău.

Cernauti.Orasul Cernauti.Aeroportul.1936.Pe mijlocul aerodromului inscripţia CERNĂUŢI

Aeroportul Cernăuți.

După fuziune la acestea au fost adăugate alte trei rute:

  •       București – Craiova – Timișoara – Arad, respectiv
  •       București – Galați – Iași – Cernăuți, ultima fiind
  •       București – Constanța– Balcic.  Singura rută internațională operată de SARTA (Societatea Anonimă Română de Transporturi Aeriene) pe traseul București – Cluj – Piešťany – Praga a fost preluată și operată în contrapartidă cu CSA Czech Airlines cu o regularitate de trei zboruri pe săptămână.

Cetatea Albă.  aerogara

Aerogara Cetatea Albă.

Una din cele mai interesante linii aeriene din Europa a fost deschisă atunci când LARES împreună cu P.L.L. LOT au creat o legătură aeriană intre Palestina și Polonia. Aceasta era pe traseul: Lydda – Rhodos – Athena – Salonic – Sofia – București – Cernăuți – Liov –Varșovia  și retur.

Cetatea Albă.  aero

Guvernul României a dezvoltat un program pentru crearea de noi linii aeriene naționale precum și internaționale care urmau a fi operate de către compania de stat precum și de operatori privați. Astfel planul întocmit prevedea deschiderea următoarelor linii aeriene:

  •       București – Turnu Severin – Timișoara – Arad
  •       Galați – Chișinău
  •       Cernăuți – Hotin
  •       Chișinău – Cernăuți.
  •       București – Silistra – Bazargic – Balcic
  •       Galați – Istanbul
  •       Chișinău – Ismail
  •       București – Galați – Iași – Cernăuți – Liov –Varșovia
  •       București – Cluj – Ujhorod – Praga

Pentru realizarea acestui plan trebuiau construite și dotate corespunzător aerodromuri la: Cluj, Cernăuți și terenuri de zbor la Timișoara, Satu Mare, Zalău, Bistrița, Rădăuți, Hotin, Soroca, Moreni, Urziceni, Făurei, Silistra și Bazargic. Acest plan a fost prezentat parlamentului și aprobat parțial.

Cetatea Albă. .Liman.OrasulCetatea Alba.Aeroportul Regele Carol al II-lea

Aeroportul Cetatea Albă.

În luna Mai 1938 au fost redeschise zborurile interne care erau:

zborul Nr.2111:    București – Galați – Cernăuți

zborul Nr.2112:    Cetatea Albă – Cernăuți

zborul Nr.2113:    București – Arad

Iar în luna Iunie au fost deschise câteva zboruri de sezon:

zborul Nr.2114:    București – Călărași – Bazargic – Balcic

zborul Nr.2115:    București – Constanța

zborul Nr.2116:    Cernăuți – Iași – Galați – Constanța

zborul Nr.2119:    Cernăuți – Cluj – Arad

Ismail aeroport

Aeroportul Ismail. Amplsarea față de oraș.

După cel de-al doilea război mondial, L.A.R.E.S. a fost desfiinţată de noul regim comunist, iar în locul ei a fost înfiinţată T.A.R.S. (Societatea de Transporturi Aeriene Româno-Sovietice).

Cetatea Albă.  aerop

Aerogara Cetatea Albă.

La data de 18 septembrie 1954 compania a devenit TAROM. În următorii cinci ani, compania a devenit compania națională de transporturi a României ieșind de sub influența economică sovietică. După desființarea în anii 1956-1958 a tuturor hibrizilor economici de tip SOVROM, meniți a direcționa spre URSS o parte însemnată a bogăției naționale a țării la prețuri de nimic, respectiv cu părăsirea României de către trupele militare sovietice în perioada 1958-1959, compania TAROM a devenit una controlată în întregime de guvernul român.

Cernauti.Orasul Cernauti.Aeroportul.1942

Aeroportul Cernăuți.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s